pátek 2. března 2012

                                            Pokec s nakladatelem - mírně aktualizováno


Cykloturista, tulák, horal, spisovatel, cyklotremp

Honzu Vlasáka, autora knížek o cyklotrempském životě, není potřeba nijak zvlášť představovat. Mluví za něj pět vydaných knih, z nichž tři se dočkaly druhých vydání. Při příležitosti autorových kulatých narozenin jsem si s ním povídal tentokrát ne přímo o cestách, ale spíše o knížkách, o psaní.

Jak tvoje knihy vlastně vznikají? Rodí se pasáže z budoucí knihy už během cesty, nebo vše tvoříš až doma po příjezdu?

Na cestě tvořím v rychlosti jen takový body do zápisníčku, co nezapomenout. Píšu ob stránku a na tu volnou dopisuju to, na co jsem si vzpomněl dodatečně, aby to mělo chronologiku. Nedovedu si představit ten mišmaš, kdybych používal diktafonek. Bez papírového sešitku se zřejmě nelze obejít. Když mě za jízdy napadne nějaký fór, musím hned zastavit a zapsat jej, neboť, jak říká největší Čech (děte se vypchat s vaším oficiálním pořadníkem) Jára Cimrman: „dovedu uchopit myšlenku, ale nedovedu ji udržet“. Ze stejného důvodu mám u lůžka na dosah papír a tužku. S pomocí deníčku a fotek si i po letech vybavím všechny detaily.

Jsi pověstný svojí statistikou noclehů, které máš pečlivě evidované, mnohé z nich jsou kuriózní, ale hlavně se nesou v duchu hesla: „toho bohdá nebude, abych platil za nocleh.“ Nevymýšlíš si, nepřeháníš, nepřikrašluješ ve svých knížkách?

Takovej fundamentalista už nejsu. Když je výhodnější zaplatit, nedělám si násilí a pár kaček tomu pohodlí obětuju. Jenže ono to většinou výhodnější není.
Jináč - všechno je čistá pravda a nic než pravda. Až na tu historku z Vysokých Tater, jak jsme v zimě večer v děsným mrazu jeli lanovkou dolů ze Soliska a ona se zastavila, široko daleko nebylo živáčka a lanovka stála a my jsme si po hodině řekli: lanovkáři si vypočítali, že všichni pasažéři jsou už dole, a skončili šichtu. Naštěstí jsme s sebou měli dvě lana, tak jsme z těch sedaček slanili do závěje, načež se lanovka rozjela. Nezapomněli na nás. Asi se dost divili, že nejsme. Mezi lanovkářema tam byl jeden fundovaný ufolog, tak ten jim to, počítám, vysvětlil. Ale ta není o noclehu.

Před několika lety jsi psal na historickém psacím stroji. Teď vidím, že už to mydlíš na počítači. Mnozí v tvém věku se mu brání. Jak ses s ním skamarádil ty, takový odpůrce technických vymožeností?

Jsem odpůrce pouze debilních pokrokových vymožeností, jako jsou třeba motorky poháněné objektivy ve foťácích, rychloupínáky na nezávodních bicyklech, nebo smrdící špinící automobily, ke všemu jezdíící rychleji než šedesátkou. Počítač je bezva vymoženost. Psaní na něm je fakt zábavný. Kromě toho po tobě nemůžu chtít, abys texty po mně datloval písmenko po písmenku.
První verzi píšu někdy na stroji, stejně jako Martin Vopěnka – autor moc fajn knížky o základně Jardy Pavlíčka v Antarktidě. Takovej papír se všema škrtama a vsuvkama je přímo grafické dílo. Tahle první verze mně jde strašně ztuha. Čučením do blba ztrávím hodiny. Při psaní na stroji ušetřím tím čučením kupu elektřiny.

Jsi jedním z mála cykloturistů, a troufnu si říct i spisovatelů, kteří se psaním docela slušně živí. Samozřejmě proto, že si část knih sám prodáváš. Prozraď začínajícím autorům, kteří by za svoji prvotinu nejraději inkasovali desetitisícové honoráře, co úsilí se za tím skrývá?

Začínal jsem článkama do horolezeckého časopisu Montana, a ta mi, vzhledem k jejich úrovni, nabídla vydání knihy. Byly to pověstné „Vandry s Bejkem“. Jako honorář jsem dostal pár výtisků.
K tomu úsilí: spisování, které má šmrnc, vtip a tak, se nedá naučit. Znám cestovatele, jejichž podniky jsou fakt úžasné. Píšou o nich, jenže i ta cca sedmá knížka, člověk by řekl, že už by se to psaní za tu dobu mohl naučit, je stejně nudná, jako ta první. Radši budu jmenovat ty dobrý píšící cestovatele. Nemá smysl někoho popuzovat. Zdeněk Šmíd, Holcová, Lhota, Milan Silný, Lucka Kovaříková s Michalem Jonem....on ten vkus lidskej, pokud jde o knížky, je tolik všelijakej, že někdy člověkovi zůstává rozum stát, co se někomu líbí. Říkám to proto, abys moje soudy nebral moc vážně.

Tvoje „obchodní mise“, jak nazýváš své cesty na kole s knihami po českých knihkupectvích, bývají mimořádně úspěšné. Prodáš více než zavedení distributoři. Čím to je? Kouzlo osobnosti?

První a nejdůležitější předpoklad je – být přesvědčen, že ta knížka je dobrá. Vždycky zdůrazňuji, že skromnost mně brání říkat, že je to parádní počtení. Že nejezdíte na kole, takže tohle není pro vás? Vždyť hromada lidí čte kovbojky a přitom v životě nepásli krávy na koňovi.

Jaké knihy máš vlastně rád ty?

Čtu jenom pěknou literaturu. Třeba Školu Malého Stromu od Forresta Cartera, Šabachovo Hovno hoří, Roznese tě na kopytech Simony Monyové, Vyhnanci z ráje Jaroslava Váchy....občas beletrii i koupím, i když vím, že se k té knížce už nebudu vracet. Abych ji mohl půjčovat kamarádům.

V souvislosti se šedesátkou se odchází téměř do důchodu. Tys do zaměstnání nechodil, tak v úvahu připadá leda cykloturistický důchod? Asi ale plánuješ ještě někam vyrazit, že jo.

Náhodou jsem klasicky chodil do zaměstnání hodně dlouho. Jsem totiž zpožděn ve vývoji, takže biologicky jsu zatraceně mladší než matematicky. Na tradiční 24 hodinovce, co pořádá Jura Havel na Vysočině, urážím 400 km. V zahraničí jsem byl po prvé v 28 letech – kde jinde než v Rumunsku – tenkrát za bolševika. Od té doby jsem tam byl nejmíň třicetkrát. Pár let nato jsem se odstěhoval do Vysokých Tater a tam už ty poměry, jako pracovní, byly takový volnější. Na kole jsem začal jezdit prakticky až po převratu. Proč je to nejlepší způsob vandru probírám v úvodu „Vandrů s Bejkem“. Každopádně v důchodu už jsem. Po několika valorizacích už mám více než 4000 kaček, takže jsu,jak se říká, za vodou. Fakt je příjemné nemít starosti jak vyjít s penězma.
A ještě někam vyrazit – to víš že jo. Teď razím na zahradu trhat japka, abych měl celou zimu co ohryzávat.

Dík za rozhovor.                                                                                              Jiří Říha